Uttalelser fra tidligere studenter

“Erfaringene jeg fikk og oppdagelsene jeg gjorde ved Skolen for Samtidsdans er grunnlaget for mitt arbeide og videre studier som dansekunstner. At jeg ble tatt på alvor og stilt krav til fra første stund gjorde at jeg kunne utvikle meg på egne premisser og etter mine egne interesser.” – Eivind Seljeseth, utdannet dansekunstner fra Skolen for Samtidsdans og MA i koreografi ved Kunsthøgskolen i Oslo.

«Skolen for Samtidsdans gav meg verktøy til å plassere arbeidet mitt med dans og koreografi i eit større heile og motiverte meg som student til å ha ein pågåande refleksjonsprosess kring mitt eige arbeid. Utdanninga sette meg i stand til å arbeide både sjølvstendig og i ulike konstellasjonar med dansekunst. Du vert utdanna av kunstnarar som har kontakt med sitt eige fagfelt og ein vert lytta til og utfordra som student » – Solveig Styve Holte, dansekunstner og MA student i koreografi ved KhiO.

Etter endt utdannelse sitter jeg med en bevissthet om behovet for egen “ryggrad” som kunstner, og søker dette i mitt virke. Skolen har åpnet opp for og anerkjenner det å arbeide med egen kunstnerisk base, som grunnleggende for å produsere videre. Som studenter ble vi introdusert for reelle bilder av hva som ville vente oss etter endt utdannelse, og gitt verktøy for å komme i gang med etablering
– Guro Anna Wyller Odden.

Skolen for Samtidsdans har gitt meg en kompetanse positivt ulik andre danseutdanninger i Norge. Skolen har fokus på å finne egne veier å gå; både i bevegelse, koreografi og iscenesetting. Siden vi lærer å tenke nye løsninger, står jeg sterkt med dans i områder utenfor det tradisjonelle dansestudio og scenerom. Jeg har blant annet jobbet med skoleelever i grunnskolen, med skuespillere og andre kunstnere. Disse har gitt tilbakemeldinger på at de finner det lettere å bruke dans, når man bruker den innenfor mer kreative rammer. –  Kristin Holand.


At vi på skolen dro på studieturer til Oktoberdans i Bergen og Springdance i Utrecht gjorde at vi fikk se mye av det som skjedde av dansekunst både nasjonalt og internasjonalt. Møtet med disse festivalene og evalueringsarbeidet i etterkant gjorde at vi ble oppdatert på hva som skjedde av dansekunst rundt om, og ble inspirert av det.
– Pernille Holden.

Jeg må hele tiden skreddersy kurs som passer for de forskjellige målgruppene jeg møter. Dette hadde jeg ikke klart om jeg ikke hadde blitt trent til å være en selvstendig tenkende danser. Jeg må hele tiden se etter nye muligheter og bruksområder til den kunnskapen jeg har om kropp og bevegelse, og å trekke de store linjene ut av dansestudio til den virkelige verden. Jeg oppdager hele tiden hvor mye bra kunnskap jeg har med meg som andre setter stor pris på.
For meg handler dans om så utrolig mye mer enn bare å lære seg den rette teknikken, de rette trinnene og å få stå på en scene. Jeg må produsere, være kreativ og utrykke noe. Det var ikke aktuelt for meg å ta en vanlig danserutdannelse for så å kanskje fylle på med et år koreografi. Jeg måtte få gjøre dette hånd i hånd. Det å være kreativ er også en teknikk som må trenes, like mye som musklene i kroppen. Det å klare å la ideene få komme ut, og det å tørre å stole på dem er også en treningssak.
På skolen har vi fått lov til å prøve og feile, utforske videre, tørre å gjøre feil for så å finne andre måter å gjøre ting på. Jeg fortsetter dette arbeidet i dag med hele tiden å utvikle nye måter å bevege meg på, nye ideer til forestillinger, nye måter å utrykke meg på, uten å bekymre meg for mye over hva som er lov eller ikke i dansen. Jeg er nysgjerrig og eksperimenterer og utforsker. Det vil jeg alltid gjøre. Skolen For Samtidsdans er helt genuin i sitt slag. Jeg har prøvd å finne noe liknende i resten av verden også, uten å lykkes. Å ha en skole med et så åpent spillerom for elevene, men som allikevel formidler så mye viktig og bra kunnskap er helt eksepsjonelt. Det krever mye av både lærere og elever, men du verden for noen resultater det kan gi. Det er viktig at hvis man skal jobbe med kunst, spesielt Samtidskunst, må også skolen tørre å være i utvikling.-  Maren Vedøe.

 

 

 

 

sildenafil citrate online