Tidligere student aktuell med forestilling på Rom for Dans

av Jorunn Kjersem Hildre, 12/02/2015

DEU_Romfor

 

Rikke Westerlund Lie er født og oppvokst i Haugesund. Hun har sin utdannelse ved Skolen for Samtidsdans i Oslo (2005-08) og New York Film Academy. Etter endt utdanning har hun jobbet frilans som skuespiller og dansekunstner, både på scene og for film. Rikke er drivkraften bak bl.a Norsk Festival for Dans og Film og Kompani Haugesund, og har blitt hedret for sitt brennende engasjement både lokalt og nasjonalt. Den 19. februar er hun aktuell med forestillingen Den enslige utsikten, som vises på Rom for Dans i Oslo. 

1. Hva arbeider du med nå?

Akkurat nå jobber jeg på Brageteateret i Drammen, som Stjerna i familiemusikalen Gutten og Stjerna, premiere 5 mars. Forestillingen «Den enslige utsikten» som jeg skal vise på Rom for Dans den 19. februar hadde premiere i Haugesund november i fjor. Jeg har vært ivrig på å få den ut til flere byer, så det er kult at dette gikk i orden så fort og at vi kickstarter det hele med å ha visning på Rom for Dans i Oslo! Gode gamle kjente lokaler.

2. Er det noen temaer eller arbeidsmåter som er spesielt viktig for deg i arbeidet med forestillinga?

Til dette prosjektet har jeg tatt utgangspunktet i diktsamlingen Enslige utsikter av Kolbein Falkeid. Tapet og forlattheten står sentralt i dette verket, noe som jeg ønsket skulle være et gjennomgående tema for forestillingen. Når jeg leser det, kan jeg selv kjenne på ensomheten i meg selv og i min nære omgangskrets. Så arbeidet har bestått av en rekke ensomhetsobservasjoner knyttet til eget og andres liv, med refleksjoner rundt spørsmålet om ikke denne alenetilstanden er menneskets egentlige ståsted. Koreografien er flettet sammen med utvalgte strofer fra diktsamlingen. Samtidig har jeg fokusert på å jobbe frem en slags gjennomgående satirisk undertone som til tider er  med på å lette opplevelsen av dens tunge tematikk.

3. Er det noen interesser eller ambisjoner som er overordna for deg i ditt arbeid generelt?

Jeg elsker å forske i ulike sinnstilstander og hva de gjør/kan gjøre med kroppen vår, kraften det kan gi til en hver bevegelse. Overganger, fra noe til noe annet. Det må være rom for improvisasjon, tillate seg å lete i det “satte”. Ord og bevegelse flettet sammen er jo også alltid like spennende.

4. Var disse interessene synlige allerede da du var student ved Skolen for Samtidsdans?

Ja det kan man si. Det var vel da det hele startet. Dans ble plutselig så mye mye mer.. På skolen fikk jeg rom og tid til å virkelig gå i dybden, forske i egen kropp, som har resultert i en slags koreografisk/kunstnerisk grunnmur.

5. Hvor går veien videre etterpå?

Jeg håper på flere visninger utover våren, eventuelt høsten.

Vi ønsker Rikke lykke til!

buy oxandrolone